17 februari 2014

En kursändring och några kloka ord om åsikter

Jag har gjort några små ändringar i min blogg. En liten kursändring ska leda till en mer åsiktsorienterad inriktning. Mer fokus på de småländska åsikterna som jag anser är väldigt vettiga jämfört med en hel del av det vi läser och hör dagligen i både vanliga och sociala medier. Det finns uppenbarligen många stolpskott där ute och givetvis är det lika viktigt att de får uttrycka sina åsikter så som jag uttrycker mina - men det är också viktigt att fler väljer att ignorera en del av dessa.

Yttrandefriheten är något av det viktigaste vi har. Baksidan av myntet är att vi har samma rätt att ignorera andras yttranden och åsikter. Här följer så några visdomsord om åsikter:

Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår. - Winston Churchill

Varför inte säga det rent ut: det finns ingen sanning, det finns bara åsikter. - Hjalmar Söderberg

Allmänna opinionen är en blandning av dårskap, svaghet, felaktiga och korrekta åsikter, envishet och tidningsartiklar. - R. Peel

En åsikt är inte nödvändigtvis den rätta för att någon är villig att dö för den. - Oscar Wilde

För att veta vad folk verkligen menar ska man lägga mer vikt vid vad de gör än vad de säger. - Rene Descartes

Det finns människor som alltid tror att man angriper dem när man säger sin egen åsikt. - C. Morgenstern

En ideolog kan försvara en sak så starkt att var och en begriper att den är svag. - P. Hein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar