2 januari 2014

Bästa filmerna 2013

Filmåret 2013 har känts ganska så bra för egen del, har varit mer aktiv än vanligt vill jag nog påstå och sett ganska många filmer. Biobesöken har varit ganska få där jag på denna lista bara har sett Thor och Hobbit i salongen med popcorn i hand. Hobbit var helt klart min favoritfilm i år - så överlägset att jag faktiskt gick och såg den på bio. Två gånger. Här är de 10 bästa filmerna från 2013:

10. Gravity
9. Elysium
8. The Great Gatsby
7. Star Trek: Into Darkness
6. Pacific Rim
5. Django Unchained
4. Oblivion
3. Thor: The Dark World
2. Olympus Has Fallen
1. Hobbit: The Desolation of Smaug


Som man ser på min topplista domineras den av science fiction/fantasy. De tre som avviker från mallen är ändå lite besläktade då även dem på sätt och vis kan räknas in som fiktion.

Den mest avvikande filmen är Django Unchained, men vad annars kan man vänta sig av Quentin Tarantino? The Great Gatsby saknar nästan helt action men trots det tyckte jag det var en underhållande film, men vad annars kan man vänta sig av Leonardo DiCaprio - i mina ögon årets skådespelare (och då har jag ännu inte sett The Wolf of Wall Street). Imponerande.

Men syftet med filmens värld är i mina ögon att låta besökaren försvinna bort till en annan verklighet för ett tag. Jag vill fantisera mig bort och jag vill bli underhållen! Den genre som gör detta bäst, effektivast och mest underhållande är just science fiction/fantasy där fantasin får flöda fritt. I detta resonemang ryms därför också det faktum att jag inte gillar draman, thrillers, kriminalare och så vidare - de ligger alltför nära den verklighet vi redan befinner oss i. Vad blir då meningen med filmen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar