28 december 2013

"Krönika:" Zlatan-gate

Zlatan Ibrahimovic har uttalat sig. I en lång intervju som publicerades i sin helhet på Expressen fanns en liten mening, en liten ordföljd som så uppenbart inte ska tas på allvar, som nu har förstorats upp till helt otroliga proportioner i svensk media.

Zlatan sa något i stil med; då kan väl damspelaren få en cykel med min autograf så blir det bra.

En mening som jag tycker är ganska tydligt skämtsam om man har läst hela intervjun och följt tugget där, och sett meningen i sitt sammanhang. Men! Det kommer ju inte som någon större chock när "PK-polisen" på både sociala och vanliga medier lyfter just denna mening ur sitt sammanhang fullständigt och därefter är drevet snabbt igång.

"Twitterstorm", följdartiklar, krönikor och så vidare som totalt onyanserat börjar kalla Zlatan för mansgris, kvinnohatare, att han har felaktig värdegrund - ja, hela fotbollsförbundet är det nog fel på. I världens mest jämställda land dras alltså dessa slutsatser per automatik.

Det  som ändå förvånar mig mest är att ingen av de artiklar, krönikor eller efterföljande intervjuer jag har läst ger någon nyanserad bild av händelsen. Alla är fördömande. Ingen har ens tänkt tanken att det kunde vara ett skämt, eller något som "slank ur" i denna öppna intervju där Zlatan talade fritt utan några direkta följdfrågor. All verkar tro att detta är medvetet kvinnoförnedrande och nedvärderande.

Hur man kan göra en så stor sak av detta är för mig ett mysterium. Alla framstående krönikörer och reportrar fördömer. Men av de flesta kommentarer från "vanligt folk" att döma förstår man inte stormen, och man håller med Zlatan i vad han säger. Detta gäller både killar och tjejer.

För inte en gång säger Zlatan något som är faktamässigt fel, inte en gång uttalar han sig negativt om damer eller deras fotboll (bortsett skämtet som uppenbarligen trampade på fel personers tår) eller någon annan. Han återger fakta.

Hur kan man bli så kränkt av fakta? Av sanningar? Sanningen är inte alltid vacker. Ska man då inte säga den om den inte är politiskt korrekt? Bara för att faktan som sådan inte uppskattas av alla? Självklart är det bara idiotiskt. Reportrar som söker spaltmeter, PK-personer som söker rampljuset och personer som bedriver sin fritid med att leta "fel" i sociala medier. De flesta har troligtvis inte ens läst artikeln, utan bara reagerat på den lösryckta mening som florerar.

Det jag menar är att vissa personer VILL att det Zlatan säger ska låta fel, och därför låter det självklart fel i deras öron. När jag läste artikeln utan den inställningen, innan denna debatt ens dykt upp, uppfattade jag meningen som skämtsam och utan betydelse. Jag lyfte in ens på ögonbrynen.

Vad blir då slutsatsen? Jag tycker inte Zlatan har gjort fel. Kanske var det onödigt att säga meningen när man vet att den kommer läsas, plockas fram och göras rubrik på - men so what?! Även Zlatan har väl yttrandefrihet? Jag tycker att meningen har tagits ur sitt sammanhang, jag tycker den har förstorats upp oerhört mycket och jag kan inte förstå att ingen framstående mediaperson vågar "försvara" Zlatan. Jag tycker debatten har blivit vinklad och orättvis och jag tror inte att allmänheten står bakom medias åsikter i den utsträckning de verkar tro.

När PK-polisen rycker ut med sina blåljus brukar det vara i ungefär tre dagar. Detta var dag två. I övermorgon kommer det värsta att vara över. Sen tar det ytterligare cirka tre månader innan det är bortglömt, innan varje spaltcentimeter har pressats ur storyn. Och då kommer Zlatan återigen att vara kung.

I övrigt kanske vissa personer borde tagga ner sin bitterhet och försöka LE LITE - här i världens mest jämställda land!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar